Gratis SK5 Start up

Stuurkracht5 Stress en Herstel

Burn-outklachten aanpakken in een logische volgorde

Door de werking van ons psycho-fysiologische stress-systeem optimaal te erkennen en te respecteren, heeft coaching bij burn-outklachten meer kans van slagen. Want de grootste oorzaak van het ontstaan van chronische stressklachten of (dreigende) burn-out is namelijk bijna altijd geweest: gebrek aan HERSTEL van dat systeem.

Het is daarom van groot belang eerst te focussen op fysiek herstel zodat in 3 coaching fasen een goede basis kan worden gelegd voor een verbeterd zelfmanagement oftewel een ‘gerenoveerde leefstijl’. Door de juiste volgorde te kiezen kan het systeem herstellen, kunnen de klachten afnemen en de draagkracht weer groter worden. Ook wordt de kans op herhaling van de klachten over het algemeen kleiner.

Stel je komt er gewoon niet door. En je hebt last van chronische stress of burn-out klachten. Of je zit al in een burn-out. Je draaglast is dan al lange tijd (te) groot. En wanneer er tussendoor continu te weinig hersteltijd is geweest, dan wordt je totale draagkracht letterlijk steeds kleiner. Je houdt het eerst nog wel een tijdje vol, al ben je altijd moe maar daarna kunnen burn-out klachten en zelfs een burn-out ontstaan.

Stress systeem te lang in de overdrive
Bij stressfactoren gaat je stress-systeem aan. Dat systeem is fantastisch, omdat het je aanzet tot actie.
Maar wanneer er veel en heel lang continu stressfactoren zijn, dan gaat ie nog iets harder werken. En nog iets harder en harder als dat nodig is. Dat systeem kan dus een hele tijd in de overdrive staan maar niet voor altijd. Als er geen herstel komt, raakt het systeem uiteindelijk verstoord.

Stress-systeem onderuit
Het komt op z’n gat te liggen. Daardoor ontstaan gekke dingen, die je niet wilt. Bijvoorbeeld geen concentratie meer, totaal vermoeid, enorm depri, niet meer tegen geluiden kunnen, geheugenverlies etc. De maat is helemaal overvol. Deze verschijnselen kunnen langzamerhand ontstaan maar komen soms ook BAM, opeens.

 

Je fantastische stress systeem gaat onderuit bij te weinig herstel na stress momenten

Het systeem kan dus uiteindelijk letterlijk flink gaan haperen waardoor je hele gezondheid en je levenslust enorm in het geding komen en zelfs onderuit kunnen gaan. Er kan dan sprake zijn van het chronisch stress syndroom (CSS).

Tijd en herstel absolute prio
Hier weer bovenop komen kost tijd, serieus veel tijd. Als je burn-out dreigt te raken of je bent hier al aangeland; geef jezelf die tijd en laat je ondersteunen en coachen. Op een manier die aansluit bij de fase waarin jij op dit moment zit. In eerste instantie zal de nadruk bijna altijd eerst moeten liggen op fysiek HERSTEL. 

Daarná start pas het ontwikkelen van een nieuw zelfmanagement

Drie coachfasen
1. Stoppen met roofbouw en bevorderen herstel; nadruk op slapen, ontspannen, kwalitatief wandelen, aandacht voor ademhaling

2. Opbouw vitaliteit; licht sporten, gezonde voeding, ontdekken en ontwikkelen nieuw zelfmanagement

3. Conditie opbouwen en sociale en maatschappelijke re-integratie; oppakken nieuwe zelfmanagement thuis en op het werk.

In alle 3 fasen speelt coaching op gebied van The Nice 5 een rol maar de accenten liggen per fase meestal anders. 

 

 

Een goede inventarisatie van waar je staat bij de start van het coachtraject, bepaalt mede de effectiviteit ervan.

Start coachtraject
In eerste instantie wordt er een uitgebreide Vragenlijst Stressklachten afgenomen. In combinatie met een intake-interview is daar dan het vertrekpunt van het coachtraject uit af te leiden en wordt de duur van het hersteltraject inzichtelijker.

Voor meer info over deze vorm van coaching, bel of mail of reageer via de Start-up button. Meer informatie over deze zgn CSR-methode is ook te vinden op www.csrcentrum.nl 

 

img

Ik kwam pas verder………….toen ik stopte

Herman Vinkers

Google maps

Privacy & Cookieverklaring

Afbeeldingen helemaal onderaan